+31-850028929

Facebook Chat

Worden nieuwe auto’s in 2019 echt veel duurder?

Door de nieuwe uitstoot test die in 2019 verpicht is gaat de CO2 uitstoot omhoog. Omdat wij in Nederland BPM betalen over de CO2 uitstoot worden nieuwe auto"s duurder.

Er wordt inderdaad verwacht dat nieuwe auto’s in Nederland duurder gaan worden. De reden hiervoor, een nieuwe uitstoot en verbruiksmeting, de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Voorheen werd dit getest volgens de NEDC-norm maar deze test was ver van de realiteit. Omdat we in Nederland BPM betalen en de hoogte van de bpm afhankelijk is van de geteste CO2 uitstoot. Zal de bpm tussen de 5% tot 25% omhoog kunnen gaan.

Zelfs schone auto’s worden hierdoor duurder.

Door de nieuwe test gaat waarschijnlijk de CO2 van alle auto’s omhoog, ook van schone en zuinige auto's. De nieuwe meting is eigenlijk al in 2017 ingegaan. Deze was toen alleen verplicht voor de nieuwe modellen die op de markt kwamen. De overheid heeft de bpm-berekening aangepast met een overgangsregeling, de CO2MPAS.  Dit rekenmodel rekent de WLTP-uitstoot terug naar CO2-uitstoot volgens de oude NEDC test, zodat de bpm-gelijk blijft. Maar dit feest duurt maar even, deze regeling is maar tot eind 2018 geldig. Wat er vanaf 2019 gaat gebeuren is nog steeds onduidelijk. Hoogstwaarschijnlijk gaat de berekening van de bpm gewoon via de nieuwe WLTP-methode. Het resultaat, wij gaan meer bpm en ook zakelijke bijtelling betalen voor dezelfde nieuwe auto.

Waarom een nieuwe meting?

Iedereen heeft wel gehoord van het diesel schandaal van Volkswagen. Door het diesel schandaal is de test methode heftig in opspraak gekomen. Bij de oude meting konden de resultaten van de test makkelijk en op veel verschillende manieren worden gemanipuleerd. De uitstoot en verbruiksopgave van de fabrikanten is daardoor ver van de realiteit. Wie heeft er ooit een auto gekocht waar het verbruik overeen kwam met de opgegeven waarden van de fabrikant?

Volkswagen is zeker niet de enige die hiermee gesjoemeld heeft, eigenlijk ieder merk. Daarbij niet alleen met diesels, maar ook benzineauto’s. Het kon dus niet anders dan dat er een nieuwe meting zou komen.  

Nieuwe auto’s worden eigenlijk ieder jaar duurder

De BPM wordt geheven over de CO2, er is een trap tarief per C02 uitstoot. De overheid heeft een aantal jaren geleden belooft dit tarief te verlagen. Dit hebben ze gedaan, elk jaar wordt het tarief lager. Maar het zou de belastingdienst natuurlijk niet zijn als ze ons gewoon minder laten betalen. De belastingdienst knutselt de constructie zo in elkaar dat we met een lager tarief toch ieder jaar meer bpm betalen.

Bestel stop

Als je een nieuwe auto besteld is de kans groot dat hij in 2019 geleverd wordt. Maar omdat nog lang niet alle auto’s door de test zijn, hebben een aantal merken een bestel stop uitgeroepen. Maar ook als alle auto’s getest waren is het in Nederland nog riskant een nieuwe te bestellen. In Den Haag weten ze namelijk nog niet hoe ze de bpm gaan berekenen onder de WLTP. Met het resultaat, je kunt dan wel een auto bestellen maar niemand weet de prijs. Om deze reden besteld Carooss op dit moment ook geen nieuwe auto’s voor klanten.

Meer hierover in onze blog post paniek in de autobranche. Wilt u toch een nieuwe auto dan is een nieuwe voorraad auto die in 2018 is toegelaten de beste optie.

 


Schrijf hier uw opmerking