+31-850028929

Facebook Chat

Gaan we ook auto’s online kopen?

Online winkelen is tegenwoordig een veel besproken onderwerp. Wat kopen wij nu niet online in 2018? We kopen complete vakanties, elektronica, boodschappen, onze complete klerenkast is afkomstig uit webshops. Neemt ‘’het internet’’ de wereld over?

Consumenten begonnen eerst goedkope items online te kopen bij bedrijven zoals Amazon. Consumenten kopen tegenwoordig niet alleen goedkopere spullen online maar ook steeds duurdere producten. Een veel belovende startup in Amerika verkoopt zelfs huizen online. Maar goed, we zijn een auto blog dus we praten over auto’s.

Als we huizen online kopen, kopen we dan ook auto’s online?

Ja natuurlijk, want we kopen alles online toch? In het buitenland zijn er al een aantal succesverhalen van online autobedrijven. Een goed voorbeeld is, Meinauto.de, zij verkopen jaarlijks 20.000 auto’s online of  Carvana in de USA. Carvana heeft al miljoenen geïnvesteerd in een aantal ‘’Car Vending Machines’’. Je bestelt je auto online en daarna haal je hem uit de automaat, eigenlijk hetzelfde als je een Snickers in de kantine uit de automaat haalt.

In Nederland ligt die autobranche flink achter in de tijd. Daarom heeft Carooss besloten de Nederlandse autobranche voorgoed te veranderen. Carooss verkoopt nieuwe auto’s online, het volledige verkoopproces online zonder tussenkomst van een verkoper.

Waarom kopen consumenten auto’s online?

Er zijn een aantal facetten waarom consumenten nu ook duurdere items online kopen. Deze hebben wij hieronder even op een rijtje gezet.

Onderhandelen

De nummer één reden is de prijs onderhandeling met de verkoper. Uit onderzoek is gebleken dat autokopers de prijs onderhandeling het meest vervelend vinden. Dit heeft verschillende oorzaken, de meest voorkomende is natuurlijk een verkoper die je onder druk zet. Je kent het gevoel misschien wel dat je je bijna verplicht voelt iets te kopen, vooral met dank aan die overijverige verkoper? “Gewéldige auto is dat hè? ‘’Ik zou echt niet te lang nadenken hoor, morgen is hij misschien weg, het is de laatste.” En voor je het door hebt, sta je buiten met een impulsaankoop.

Online hoef je daar niet zo bang voor te zijn. Als je online koopt zit je rustig en relaxt op de bank en kun je een goede en doordachte keuze maken. 

Vaste lage prijs

Online shopping is vooral bekend goedkoper te zijn als de gewone winkel of autodealer in dit geval. Webshops hebben geen hoge marge nodig door de lagere kosten en landelijke dekking, geen fysieke winkel en geen getrainde verkopers met dure stropdassen.

24/7 winkelen

Consumenten kunnen winkelen wanneer en waar ze maar willen, shoppen wanneer het uit komt. Vrijdagavond relaxt thuis op de bank in je pyjama een nieuwe auto bestellen.

Vergelijken

Consumenten vinden het erg handig om meerdere auto’s en prijzen van verschillende dealers met elkaar te vergelijken, in een paar clicks. Geen tijd en energie verspillen, je vindt sneller wat je zoekt.

Bescherming

Als je online koopt heb je als consument meer rechten. Een voorbeeld is dat je veertien dagen herroepingsrecht hebt. Want als je een auto online koopt kan je vooraf geen proefrit maken, maar dus wel na ontvangst. Dit is natuurlijk bij gebruikte auto’s zeker aan te raden. Maar als je een nieuwe auto koopt maakt dit natuurlijk niet veel uit.  Alle nieuwe auto’s zijn nieuw en er zijn tegenwoordig geen fabrikanten meer die slechte auto’s maken.

Gaan we echt online auto’s kopen?

Natuurlijk, dit is al bewezen in andere landen. De auto’s zijn goedkoper, het is makkelijker en daarbij meer rechten. Het is alleen de vraag wanneer wij als Nederlanders online auto’s gaan kopen?

Met de komst van Carooss kunnen nu ook de consumenten in Nederland nieuwe auto’s online bestellen.

 


Schrijf hier uw opmerking